De ZETOR MAJOR is een van de meest populaire modellen in de productportefeuille van ZETOR. De MAJOR CL 80 behoudt de kenmerken van zijn voorgangers die hem de reputatie van een levenslange partner bezorgden. Maar voor het jaar 2021 heeft de Tsjechische trekkerfabrikant uit Brno hem nog beter gemaakt, met een aantal nieuwe kenmerken en technische innovaties. De meest in het oog springende is de overgang naar de emissienorm Stage V. Bovendien heeft de cabine een upgrade gekregen die zorgt voor meer rijcomfort.
De MAJOR CL 80 is uitgerust met een viercilinder dieselmotor TCD 2.9 L4 met een turbocharger van DEUTZ AG Company met een vermogen van 75 pk. Het emissiesysteem is geïnnoveerd met een dieselpartikelfilter (DPF) dat samen met uitlaatgasrecirculatie (EGR) en dieseloxidatiekatalysator (DOC) voldoet aan de Stage V emissienorm,' zegt Marek Buchar, Technisch Directeur, ZETOR TRACTORS a.s. Met behulp van een hogedruk brandstofinjectie met elektronische regeling (Common-Rail), loopt de motor soepel en stil. Daarnaast zorgt dit ervoor dat het brandstofverbuik wordt geminimaliseerd. Dankzij een zeer goede koppelreserve behoudt hij zijn prestaties zonder dat er vaak moet worden teruggeschakeld.
Om een hogere mate van comfort te bieden, kunnen klanten nu kiezen uit twee ruime cabineversies. Beide zijn ontworpen met het oog op maximaal gebruiksgemak.
STANDAARD cabine is uitgevoerd met het vernieuwde dak met een groot openslaand dakraam. Voor meer comfort in de cabine, kan de cabine optioneel worden uitgerust met airconditioning en een mechanisch geveerde stoel met armsteunen en hoofdsteun.
PLUS cabine is standaard uitgerust met airconditioning. De stoel met mechanische vering, armsteunen en hoofdsteun kan optioneel worden geüpgraded met luchtvering. Daarnaast kan de tractor optioneel worden uitgerust met een ruime bijrijdersstoel.
Bovendien biedt de PLUS-cabine een stuurkolom die kan worden gekanteld en in hoogte kan worden versteld, verbeterde ergonomie van de bediening van de driepuntshefinrichting achter en de aftakasmodus, schakelaars die identiek zijn aan die van de zwaardere ZETOR modellen, antislip voetpedalen en een verbeterd systeem voor de bediening van het differentieelslot. Een nieuwe functie is het gebruik van dezelfde sleutel om de motor te starten en de deur te vergrendelen. Het werken met cabine-apparatuur wordt makkelijker door universele sleuven voor het monteren van apparatuurdisplays, gaten voor apparatuurkabels of een driepins aansluiting voor de stroomvoorziening van apparatuur. De ZETOR MAJOR heeft bewezen uitstekend werk te leveren met een voorlader. En nu zijn er ook andere hulpmiddelen in de vernieuwde MAJOR CL om het werk met de voorlader gemakkelijker te maken, zoals een set-up voor joystickbediening en werkverlichting op het cabinedak.
De MAJOR CL 80 is uitgerust met een volledig gesynchroniseerde, drietraps transmissie met vier versnellingen en mechanische omkeerinrichting met 12+12 versnellingen. De externe hydrauliek bestaat uit twee circuits; de olietoevoer bedraagt 50 l/m. De invoering van de motor van Stage V heeft geleid tot verbeteringen in het ontwerp van de luchtremmen, de luchtinlaat, de motorkoeling en de mechanische regeling van de hydrauliek. Als optie kan de trekker worden uitgerust met frontaftakas, fronthef, zwaailampen en banden van verschillende afmetingen.
'Tractoren van het MAJOR-modelprogramma zijn nog steeds universele tractoren', zegt Petr Konštacký, verkoop- en marketingdirecteur van ZETOR TRACTORS a.s. 'Ze kunnen worden gebruikt in kleine en middelgrote landbouwbedrijven, voor veeteelt en gewassenteelt, maar ook voor wegenonderhoud. Deze tractoren zijn betrouwbaar, gemakkelijk te bedienen, eenvoudig te onderhouden en vooral populair vanwege hun eenvoudige ontwerp en lage gebruikskosten. Op dit moment zijn de eerste geïnnoveerde modellen onderweg naar de klanten", voegt hij eraan toe.
Geschiedenis van de ZETOR MAJOR