Nieuws en berichten

ZETOR viert jubileum. Al 75 jaar zetten wij visies om in realiteit

27.1.2021

ZETOR, de traditionele Tsjechische fabrikant van landbouwmachines, is begonnen aan het 75e jaar van zijn bestaan. Ondanks het feit dat de werkzaamheden aan het eerste "prototype Z" onmiddellijk na het einde van de Tweede Wereldoorlog van start gingen, werd ZETOR in augustus 1946 een officieel handelsmerk. Sinds het begin van zijn bestaan heeft ZETOR meer dan 1,3 miljoen tractoren geproduceerd, waarvan het grootste deel is geëxporteerd naar meer dan 130 landen op vijf continenten.

Volgens Marián Lipovský, algemeen directeur van ZETOR TRACTORS a.s., zijn ZETOR-tractoren synoniem geworden voor een efficiënt ontwerp en een zuinige werking. Onze tractoren hebben altijd de eisen van verschillende tijdperken weerspiegeld. Ik durf te stellen dat iedereen die op de een of andere manier met het merk verbonden was of is, hetzij als klant, fan of personeelslid, het gevoel heeft er deel van uit te maken. Het merk ZETOR is gegrondvest op de toewijding en inspanningen van een groot aantal mensen van verschillende generaties. Het is een erfenis voor ons en we behandelen het met respect en trots," zegt Marián Lipovský.

Ter gelegenheid van het jubileum is een speciaal logo ontworpen dat de lange geschiedenis van het merk weerspiegelt. Het logo zal te zien zijn op de website van de onderneming, in persberichten en in merchandise. Bovendien zal een nieuwe website beschikbaar zijn, www.zetor75.com, die de 75 jaar van de ontwikkeling van het merk ZETOR weergeeft. Via de website en sociale netwerksites zult u op de hoogte worden gehouden van individuele evenementen.

Korte geschiedenis van de productie van ZETOR tractoren

1946-1960 I De productie van Z25-tractoren begon in 1946. In de periode van twintig jaar werden meer dan 160.000 stuks geproduceerd.

1960-1968 I ZETOR introduceerde het ontwerp van tractoren op basis van uniformering van afzonderlijke onderdelen en modelreeksen. De eerste tractoren van de Unified Series I werden gelanceerd.

1968 -1991 I ZETOR introduceert als eerste ter wereld de veiligheidscabine als onderdeel van de Unified Series II. Het unieke ontwerp van de tractoren wordt algemeen bekend over de hele wereld. Op 1 november 1976 wordt ZETOR de naam van de onderneming.

1991-2002 I Lancering van de Unified Serie III, die door de klanten gewaardeerd wordt om zijn vermogen en robuustheid. Nieuwe gemoderniseerde versies van tractoren onder de productnaam FORTERRA worden geïntroduceerd.

2002-2017 I Sleuteljaar voor ZETOR en het begin van een nieuw tijdperk. HTC INCVESTMENTS a.s. wordt eigenaar van het bedrijf en stabiliseert ZETOR geleidelijk. In het nieuwe millennium blijft ZETOR innoveren en nieuwe producten ontwerpen, waardoor haar portfolio wordt uitgebreid met nieuwe modelreeksen: PROXIMA, MAJOR en de legendarische ZETOR CRYSTAL.

2017-2020 I Geleidelijke uitbreiding van het productaanbod met compacte tractoren PRIMO, COMPAX, UTILIX en HORTUS. Toepassing van het nieuwe ontwerp ZETOR door Pininfarina op modelreeksen van 80-170 pk is voltooid. Het merk en het bedrijf richten zich op klanten en de ontwikkeling van het dealernetwerk.

Huidige productportefeuille van het merk ZETOR en marktpositie

Het tractorenaanbod op de Europese en Noord-Amerikaanse markten omvat acht modellen van 20 tot 170 pk. Allereerst de compacte tractoren van de modelreeksen PRIMO, COMPAX, UTILIX en HORTUS in de lagere vermogenscategorie van 20-70 pk. Zij worden vooral gebruikt in het zomer- en winteronderhoud van gemeenten, bedrijfsterreinen, sportaccommodaties, in de tuinbouw, bij wegwerkzaamheden, in parken en op kleine landbouwbedrijven. De hogere vermogenscategorie van 80-170 pk wordt vertegenwoordigd door de modellenreeksen MAJOR (ideaal in combinatie met landbouwmachines en in transport of wegenonderhoud), PROXIMA (een van de populairste modellen bij klanten, gebruikt in de landbouw, bosbouw en wegenonderhoud), FORTERRA (middelgrote en grote landbouwbedrijven, gebruikt in de teelt van gewassen, in het werk met verschillende grotere landbouwmachines en in transport) en CRYSTAL (de sterkste en best uitgeruste tractor in de ZETOR-portfolio). Op de wereldmarkten biedt ZETOR TRACTORS a.s. tractoren aan met emissienormen STAGE IIIA en STAGE IIIB, namelijk de modelreeksen ZETOR GLOBAL RANGE, MAJOR, PROXIMA en FORTERRA.

Deze negatieve tendens wordt echter getemperd door het feit dat het merk ZETOR nog steeds nummer één is in het vermogenssegment op de binnenlandse markt, in Tsjechië. Daarnaast is ZETOR nummer twee in Slowakije. De positie van het merk is stabiel gebleven in de Baltische staten, Centraal-Europa, de Balkan en Scandinavië. We zijn tevreden over markten met groeivooruitzichten zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Bosnië en Herzegovina", zegt Petr Konštacký, directeur verkoop en marketing van ZETOR TRACTORS a.s. "Een belangrijke prestatie is dat het merk ZETOR de afgelopen vier jaar nieuwe buitenlandse markten heeft veroverd, zoals Kenia, Ethiopië, Soedan, Rwanda, Myanmar, Indonesië, Jemen, Columbia, Costa Rica, Uruguay en Vietnam", zegt Konštacký. Hij voegt er ook aan toe dat het belangrijk is om de posities op de markt voortdurend te versterken door distributiekanalen te ontwikkelen en nieuwe gebieden te betreden. Het is voor ons van cruciaal belang om de productkwaliteit en de aftersales-service voortdurend te verbeteren, zodat we zo positief mogelijke feedback van klanten krijgen", besluit Konštacký.

Plannen voor de toekomst

In de komende periode is ZETOR TRACTORS a.s. van plan om nieuwe trekkergeneraties te lanceren. Innovaties van de huidige modelreeksen zullen gebruikers maximaal comfort en een betere productwaarde bieden, terwijl eenvoud en efficiëntie behouden blijven. Al 75 jaar lang maken ZETOR-tractoren het werk voor de eindgebruikers zo makkelijk mogelijk door hen te voorzien van doelgerichte en efficiënte machines en hen onder de streep zo goed mogelijk uit te laten komen.