Onderdelen

Original

Hoe herken je originele Zetor onderdelen

Zetor

Elk origineel onderdeel is gemarkeerd met een stempel en barcode die informatie draagt over het onderdeel.

Zetor

Originele onderdelen worden geleverd in de originele verpakking met daarop het Zetor logo en een sticker met het artikel -nummer, omschrijving en identificatienummer.

Zetor heeft een uitgebreide analyse van niet originele Zetor onderdelen, gekocht bij niet erkende Zetor dealers uitgevoerd.

Plaat lijnen

De plaat heeft niet het juiste type voering (Origineel Zetor is van Reibetos). Het gebruik van een niet originele plaat veroorzaakt meer slijtage en een kortere levensduur


Naaf

  • Komt niet overeen met de originele maat, deze is 5 mm smaller waardoor het contactoppervlak een stuk kleiner is.
  • Bij hoge motorvermogens zijn de naaf en koppeling as snel versleten
Zetor

De conclusie is duidelijk

De niet originele waterpomp en koppelingsplaat kunnen niet worden gebruikt voor Zetor tractoren.

Remblokken

We hebben originele remblokken van KNOTT vergeleken met goedkopere niet originele blokken van TEXTAR.

  • Beide remblokken hebben een vergelijkbaar remeffect.
  • Bij een hogere belasting verwarmen de TEXTAR-blokken tot 400 °C, waarbij de KNOTT-remblokken slechts 200 °C worden.
  • Wanneer de TEXTAR-remblokken een tempratuur bereiken van 600 °C is het remeffect aanzienlijk verminderd.
Zetor

De conclusie is duidelijk

Voor uw eigen veiligheid adviseren wij alleen originele KNOTT-remblokken te monteren en dus geen TEXTAR of andere merken.

Bij het gebruik van niet originele remblokken heeft ook negatief effect op andere delen van het remsysteem zoals de remschijven, remklauwen en afdichtingen, veroorzaakt door de hoge tempraturen.

Chinese ‘originele‘ drijfstang

  • De drijfstang afmetingen voldeden aan de juiste maten maar niet aan de voorgeschreven materiaalsoorten.
  • De drijfstang bevatte chemische elementen maar niet in de juiste verhoudingen.
  • Het materiaal bevatte ook niet standaard elementen zoals aluminium, nikkel en koper.
  • De warmtebehandeling voldeed niet zoals voorgeschreven, de hardheid week ongeveer 10% af van de minimaal gestelde eis.
Zetor

De conclusie is duidelijk

Zetor heeft n.a.v. de test geconcludeerd dat een niet originele drijfstang monteren zeer onverstandig is. In het ergste geval kan de complete motor hierdoor vastlopen.

Waterpomp huis

  • Bij het demonteren werden er bramen in het huis gedetecteerd.
  • Aan de binnenkant onder het centrifugaal wiel zitten rare hoeken, waardoor deze niet goed gezandstraald is.
  • Na het kloppen op het huis, vielen er restjes straalzand uit.
  • De diameter van de in- en uitlaat komt niet overeen met de standaardmaten.

As

  • Het lager zat niet goed vast
  • Het slot was niet gemaakt volgens originele tekeningen en de as was verroest waar het verchroomd had moeten zijn.

Centrifugaal wiel

De breedte van de schoepen en de werkhoogte klopten niet.


Carrier

Het was niet mogelijk om een bout in het schroefdraad te draaien.

Originele onderdelen zijn verkrijgbaar via het Zetor dealernetwerk.

Terug naar onderdelen